سه شنبه 1 آبان  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ ویژگی های بومگردی چیست؟

⚡ ویژگی های بومگردی چیست؟

⚡ ویژگی های بومگردی چیست؟


نویسنده: ایران بوم گردی
27 شهریور 1403

  • بررسی برخی ویژگی های اقامتگاه های بوم گردی :

 

گردشگری خلاق به عنوان نسل سوم گردشگری مطرح شده است. در گردشگری خلاق، گردشگر به دنبال یادگیری، تجربه، آموزش و علاقمند به زندگی و فرهنگ گذشته است. تحقق گردشگری خلاق از طریق رویکرد بوم گردی اتفاق می افتد که بصورت خلاصه به شرح زیر بیان می شود.

نمای بیرونی (1002022)

نمای اتاق بوم گردی طلوع خورشید


معماری اقامتگاه :


وقتی وارد یک شهر یا روستا می شوید، اولین چیزی که نظرتان را جلب میکند، نوع معماری و طراحی خانه های آنها است. خانه های خشتی در مناطق کویری، خانه های کاهگلی در مناطق شمالی، کیمه های چوبی در مناطق جنگلی، خانه های اوی در مناطق ترکمنی گلستان، خانه های سنگی در مناطق کوهستانی، کپرها در مناطق جنوبی کشور و چادرهای عشایری، همه و همه از ویژگی های خاص هر منطقه به شمار می آید که نشان از تنوع جغرافیایی، اقلیمی و گوناگونی فرهنگی مردمان می باشد. یکی دیگر از ویژگی های این اقامتگاه ها حفظ بافت با ارزش قدیمی و تاریخی روستا است که به عنوان یک محصول مهم گردشگری به حساب می آید. در حال حاظر روستاهای قدیمی ماهیت قدیمی خود را رفته رفته با معماری مدرن از دست می دهند و تبدیل به شهر با معماری ناهمگون و نامتجانس می شوند که رویکرد بوم گردی سبب حفظ بافت قدیمی روستا می شود.

محوطه اقامتگاه (2105008)

نمای بیرونی بوم گردی خانه شهرزاد


مصالح بوم آورد:


مصالح بکار برده شده در اقامتگاه های بوم گردی با توجه به طبیعت هر منطقه متفاوت است. این عامل، ساخت، مرمت و بازسازی واحد اقامتی را سرعت می بخشد و هزینه کمتری را به مالک اقامتگاه تحمیل می کند. به عنوان مثال در کوهستان از سنگ، در کنار هور و مرداب از نی، در مناطق شمالی از کاهگل، در بیابان از خشت و در حاشیه جنگل از چوب برای ساخت و بازسازی خانه های بوم گردی استفاده می شود. تمامی این موارد را می توان از جذابیت های واحد های بوم گردی به شمار آورد.

سوئیت دژ 1 (2801001)

نمای داخلی اتاق بوم گردی رویین دژ


میزبانان محلی در اقامتگاه های بوم گردی :


مهمان نوازی در خون هر ایرانی جریان دارد و با تغییر جغرافیایی، قومی و اقلیمی رنگ بوی دیگری به خود می گیرد. میزبانان در اقامتگاه های بوم گردی معمولا افرادی بومی هستند که با لهجه و لباس محلی سعی دارند علاوه بر محیا کردن اقامتی دلنشین برای گردشگران آن ها را با فرهنگ بومی خویش آشنا کنند.
مسئولین رزرو و مالکین در هتل و ویلا با مسافرین خود روابط محدود و تعریف شده ای دارند ولی مسئولین اقامتگاه های بوم گردی، گردشگران را نه به عنوان یک مسافر بلکه به عنوان میهمان خانه خود می نگرند ز مان بیشتری را با آنان می گذرانند و تمام تلاش خود را برای میهمان نوازی شایسته از میهمانان خود بکار می بندند. این موارد از شاخصه های بارز و از مولفه های جدا ناپذیر هر اقامتگاه بوم گردی می باشد که باعث احساس وابستگی و رضایتمندی در میهمانان می شود.

لباس محلی اقامتگاه سنتی در منطقه بلوکات رودبار (10

میزبانان اقامتگاه

خوراکی ها و نوشیدنی ها :


یکی از مزیت های بارز اقامتگاه بوم گردی، همان قسمت خوشمزه اقامتگاه است که از مواد اولیه ارگانیک و غذاهای محلی برای پذیرایی از میهمانان بهره می گیرد. در این نوع اقامتگاه، سعی بر آن است تا کمتر از غذاهای رستورانی و فست فود استفاده شود؛ و غذاهای محلی را صرفا مخصوص همان میهمان خود طبخ و با شیوه سفره آرایی بومی تزئین کنند. صرف غذا در اقامتگاه های بوم گردی برخلاف حس غذاخوردن در رستوران، حس بودن در یک مهمانی خانوادگی را به گردشگر می دهند که به عنوان میهمان دعوت شده است.

غذای اقامتگاه (707058)

غذای محلی


توجه به محیط زیست :


یکی از دلایل مهم پیدایش اقامتگاه های بوم گردی کاهش آسیب های گردشگری بر محیط زیست می باشد. وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، برای ترغیب مالکان اقامتگاه بوم گردی به حفظ محیط زیست مواردی را تعیین کرده که در صورت رعایت این موارد، درجه و امتیاز اقامتگاه بوم گردی افزایش پیدا می کند.

شب در اقامتگاه بوم گردی پیله بابا رشت

محوطه بوم گردی پیله بابا


سرویس بهداشتی و حمام :


بیشتر اقامتگاه های بوم گردی بدلیل حفظ معماری سنتی خود اتاق های مستر( اتاق با سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی) ندارند.اما سعی شده بدلیل رعایت بهداشت تا جایی که امکان دارد از وسایل، شیر آلات و کاشی های مدرن امروزی استفاده شود. اگر در بوم گردی ها به دنبال اتاق با سرویس بهداشتی اختصاصی می گردید، باید با صبر بیشتری به دنبال آن باشید و یا این که در اقامتگاه های غیر بوم گردی، محل اقامت خود را جستجو کنید.

 

سرویس بهداشتی و حمام (1010002)
حمام بوم گردی سرای دیبا

سرویس خواب :


آشنایی با سبک زندگی بومی از اهداف سفر به بوم گردی می باشد و به همین خاطر در اکثر اقامتگاه های بوم گردی برای استراحت شبانه بصورت کف خواب با لحاف، بالشت و پتوی تمیز محلی امکام پذیر است. در بعضی از اقامتگاه ها کرسی به عنوان نماد خانه های پدربزرگ و مادربزرگ ها بکار گرفته شده، که باعث استقبال بی نظیر گردشگران شده است. بنا به محدودیت ها می توانید اقامتگاه های دارای تخت خواب را در سایت ایران بوم گردی جستجو کرده و رزرو نمایید.

اتاق (227002)

سرویس خواب سنتی

راهنمای محلی :


اقامتگاه های بوم گردی معمولا در مناطق بکر طبیعی واقع شده اند. از این جهت دارای جاذبه های کمتر دیده شده و دست نخورده هستند که در صفحات مجازی به آن پرداخته نشده است. راهنمای محلی یا همان بلد محلی، بنا به اطلاعات و تجربه های اختصاصی که نسبت به محل زندگی خود دارد با گذراندن دوره آموزشی مربوطه می تواند میهمانان را برای بازدید اماکن تاریخی و طبیعی منطقه همراهی کند. در موارد زیادی خود میزبانان هم توانایی انجام این همراهی با مسافران خود را دارند.

راهنمای گردشگری

راهنمای گردشگری


مراسمات بومی و محلی :


در هر جامعه محلی، مراسم خاصی وجود دارد. این مراسم ها ممکن است مقیاسی بزرگ داشته باشند و کل جامعه محلی را درگیر کنند و یا به رقص و آوازی کوتاه در یک خانه ختم شوند. یکی از مسئولیت های مهم اقامتگاه بوم گردی معرفی فرهنگ بومی منطقه می باشد. بازی های بومی، رقص های محلی، جشنواره رنگارنگ، موسیقی محلی، بازنشر داستان های کهن و ... همه این ها باعث می شود گردشگران تجربه ای متفاوت از اقامت را تجربه کنند و سفری خاطره انگیز را برای مدت ها در ذهن خود ثبت کنند.

رقص محلی

رقص محلی 


مناسب بودن قیمت تمام شده برای گردشگران :


قیمت مناسب یکی از دلایل مهمی است که باعث شده اقامتگاه های بوم گردی مورد استقبال عموم گردشگران قرار بگیرد. قیمت تمام شده اقامت در خانه های سنتی به دلیل استفاده از مصالح بوم آورد، سادگی در معماری، پرهیز از بیهودگی، زنده بودن فرهنگ قناعت در جوامع محلی و اداره خانوادگی اقامتگاه، مناسب می باشد که باعث شده بسیاری از تورها و خانواده ها، اقامتگاه های بوم گردی را به عنوان محل اقامت خود در نظر بگیرند.

  •  چرا رزرو آنلاین اقامتگاه های بوم گردی


رزرو آنلاین امکان دسترسی آسان و در لحظه به اطلاعات، عکس ها و قیمت اقامتگاه های بوم گردی سراسر کشور به همراه جستجو در شهرها، روستاهای ایران و یافتن سبک بوم گردی مورد علاقه تان در بین اقامتگاه های بوم گردی و سنتی کشور و همچنین مشاهده جاذبه های نزدیک هر اقامتگاه را فراهم می نماید.
رزرو اقامتگاه بوم گردی از سایت رزرواسیون معتبر با مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سبب می شود که گردشگر به هیچ عنوان درگیر مباحثی از قبیل کلاهبرداری های متداول در زمان رزرو تلفنی، کارت به کارت و یا استفاده از شبکه های اجتماعی نشود. همچنین در صورت به وجود آمدن مشکلی در اقامتگاه، موضوع به صورت رسمی (بر اساس قوانین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) قابل پیگیری بوده و گردشگر همواره توسط تیم ایران بوم گردی همراهی می شود.

کاراکتر

 رزرو آنلاین

مصاحبه تخصصی ایران بوم گردی جهت اخذ جزئیات و اطلاعات اقامتگاه با مالک واحد بوم گردی برای بدست آوردن داده های کاملا صحیح و دسته اول می باشد.
ایران بوم گردی به عنوان سامانه تخصصی اقامتگاه های بوم گردی کشور، رزرو آنلاین اقامتگاه های بوم گردی کشور را در بستری مطمئن و کاربردی فراهم آورده و گردشگران به پشتوانه اعتماد به این مجموعه اقدام به برنامه ریزی برای سفر به روستاها و شهرهای مقصد بوم گردی می کنند.
مشاوره توسط کارشناسان حرفه ای به محصول گردشگری و بوم گردی، اعتقاد به مجموعه ایران بوم گردی است تا گردشگر با خیالی آسوده اقدام به انتخاب نماید. همین امر باعث شده تا مسافران عزیز به دلیل اعتمادی که به این مجموعه دارند مسیر سفر، مقصد سفر و اقامتگاه مورد نظر را با مشاوره از کارشناسان فروش انتخاب نمایند.
تمام تلاش مجموعه ایران بوم گردی برقراری ارتباط مستقیم و روان، با گردشگر در بستر فضای مجازی است تا بتواند قبل، حین و بعد سفر در کنار گردشگر و همراه او باشد.

لوگو ایران بوم گردی

ایران بوم گردی

 

  • انتظار گردشگران از مالکین اقامتگاه بوم گردی


در فرهنگ ایرانی، میزبان می تواند نقش به سزایی در رضایت گردشگر از سفر ایفا کند و با توجه به شرایط متفاوت اقامتگاه بوم گردی، کارشناسان حوزه گردشگری انتظارات بجایی از مالکین اقامتگاه بوم گردی دارند که در زیر سعی شده به موارد مهم آن اشاره شود.

 

استقبال از گردشگر


مهمترین موضوعی که مالکین اقامتگاه باید سر لوحه فعالیت های خودشان قرار دهند  این است که گردشگر را، نه به چشم یک مسافر بلکه به چشم میهمان خود بنگرند. چقدر زیباست اگر صاحب خانه به محض ورود میهمان با رویی گشاده به استقبال او برود و او را به داخل اقامتگاه خود دعوت کند. بلافاصله با دم نوش، چای آتیشی یا شربت از او پذیرایی به عمل آورد. این کارهای به ظاهر کوچک تاثیری عمیق بر روابط مالک و میهمان می گذارد و باعث می شود هر دو طرف در مدت اقامت لحظات دلنشینی را از باهم بودن تجربه کنند.

استقبال از گردشگر

استقبال از میهمان


بدرقه


بدرقه مسافر ریشه در فرهنگ ما ایرانیان دارد. هنگامی که مسافر در حال خروج از اقامتگاه می باشد، انتظار می رود مسئول اقامتگاه تا درب اقامتگاه او را همراهی کند. همچنین از او بخاطر کم وکاستی های احتمالی عذرخواهی و از این که اقامتگاه او را برای اقامت انتخاب کرده تشکر نماید.

بدرقه میهمان


خلق نیکو و گشاده رویی


مالک اقامتگاه بوم گردی باید به این نکته اشراف کامل داشته باشد که شغلی که او براری امرار معاش و زندگی کردن انتخاب کرده با رضایت میهمان پیوند ناگسستنی دارد. نمی توان از اقامتگاه بوم گردی موفقی در سطح کشور نام برد که مالک و کارکنان آن به رضایت گردشگر بی توجه بوده باشند. بر طبق نظر سنجی های صورت گرفته از گردشگران یکی از مهمترین پارامترهای رضایت گردشگر اخلاق نیکو و گشاده رویی میزبانان هست. حتی دیده شده که بسیاری از مسافران از بعضی از کم و کاستی های موجود در اقامتگاه بدلیل رفتار پسندیده مالکین چشم پوشی کردند.

گشاده رویی میزبانان اقامتگاه

نظافت


نظافت به عنوان یکی از مهمترین مراحل میهمان نوازی از نظر مسافرین می باشد. مسئول اقامتگاه نمی تواند به این خاطر که اقامتگاه او بصورت کاهگلی یا خشتی و ... بنا شده نسبت به نظافت از اقامتگاه کم توجهی کند. نظافت وسایل خواب و اتاق ها بعد از تخلیه هر واحد اقامتی، نظافت سرویس بهداشتی، حمام و حیاط بصورت مداوم از فعالیت های اصلی گردانندگان اقامتگاه های بوم گردی به شمار می رود.

اتاق زمرد (1010007)

بوم گردی ترنج

 

استفاده از معماری سنتی و بومی برای ساخت اقامتگاه بوم گردی


اقامتگاه بوم گردی باید به عنوان سمبلی از خانه های بومی منطقه باشد تا بتواند فرهنگ و هویت مخصوص بومیان آن منطقه را بازگو کند.

 

حیاط (2301003)

بوم گردی رزاز
 

بکارگیری جوامع محلی برای بر طرف کردن نیاز گردشگران


یکی از جنبه های بوم گردی توانمندسازی جوامع محلی است که مسئول اقامتگاه می تواند با تهیه مواد اولیه غذایی و خدمات(راهنمای محلی، قصه گو، نوازنده محلی و ...) از خانواده های پیرامون خود، همسایگان را آرام آرام با حوزه گردشگری آشنا کند و در جهت توانمند سازی اقتصادی آنان وظایفی را برعهده شان قرار دهد. این کار باعث اشتراک منافع و همدلی جوامع محلی به منظور رشد صنعت گردشگری خواهد شد.

نوازنده محلی

طبخ غذاهای محلی در اقامتگاه


یکی از جاذبه های خوشمزه اقامتگاه های بوم گردی، طبخ غذاهای محلی و ارگانیک می باشد که به دست هنرمند مردمانمحلی آماده می شود. طبخ غذاهای محلی با مواد اولیه ازگانیک هم میتواند به رضایت گردشگر منجر شود و هم اقامتگاه را از مکان های اقامتی دیگر متمایز کند. معمولا در سوئیت و ویلاها غذاهای روتین ایرانی آماده می شود که این یک مزیت متمایز برای اقامتگاه های بوم گردی به حساب می اید که باید مورد توجه اقامتگاه ها قرار بگیرد.

غذای محلی روستای اربکله

غذای محلی و ارگانیک

حفظ و گسترش آداب و رسوم (رویدادها و بازی محلی)


بنا به گستردگی جغرافیایی و تمدن دیرینه کشورمان، تقویم ما ایرانی ها مملو از رویدادهای رنگارنگ می باشد که از مالکین اقامتگاه های بوم گردی انتظار می رود تا با کمک بومیان در حفظ و گسترش رویدادهای سنتی و بازی های محلی اقدام کنند.
مراسم شب یلدا، مراسم عید نوروز، بووکه بارانه (عروس باران)، تمناس باران، رزین کا، چشم ارو، چولی قزک، لوچو گوشه ای کوچک از مراسم آیینی و سنتی می باشد که با برگزاری آن ها انگیزه سفر گردشگران دو چندان خواهد شد.

رسومات محلی

  • دو سوال متداول گردشگران در رابطه با انتخاب اقامتگاه بوم گردی :

 

اقامتگاه بوم گردی مناسب من و خانواده من هست؟

این سوالیست که همکارانمان در واحد فروش ایران بوم گردی زیاد با آن مواجه می شوند. در جواب به این سوال باید توضیحات این کتابچه را با دقت مطالعه بفرمایید و ببینید علاقه ای به اقامت در این نوع اقامتگاه ها ویژگی های آن ها دارید یا نه؟
اگر در سفر فرد کمالگرایی هستید و دوست دارید همه امکانات تمام و کمال و به صورت مدرن در اختیارتان باشد و نسبت به کمبودهای احتمالی سخت گیر هستید اقامتگاه بوم گردی نمی تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد، ولی اگر به دنبال تجربه جدیدی از سفر هستید تا در اقامت هم از طبیعت بکر لذت ببرید و هم از فرهنگ، آداب و رسوم مناطق مختلف کشورمان بیاموزید، اقامت در اقامتگاه بوم گردی می تواند سفر خاطره انگیزی را برای شما رقم بزند.

اتاق 3 تخته (2108002)

بوم گردی در یزد

 

 آیا اقامتگاه بوم گردی قابل اعتماد است؟

- این اقامتگاه ها دارای مجوز رسمی از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشند.
- میزبانان در اقامتگاه های بوم گردی معمولا از افراد بومی منطقه می باشند و محل سکونت آن ها در همان منطقه است.
- مالکین اقامتگاه در کلاس های دوره ای، میزبانی شایسته از گردشگران را آموزش دیده اند.
- بازرسی دوره ای از اقامتگاه ها توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی انجام می گیرد.
- نحوه ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی در این اقامتگاه ها کنترل می شود.
- صلاحیت اقامتگاه هایی که در سامانه رزرواسیون ایران بوم گردی قرار دارند توسط کارشناسان و گزارشات مردمی بصورت دوره ای بررسی می شود و اقامتگاه هایی که صلاحیت آن ها برای میزبانی احراز نشود توسط ایران بوم گردی از لیست اقامتگاه های قابل رزرو برداشته می شود.

نمای کلی (207001)

بوم گردی گالش منزل ساری

در سامانه ایران بوم گردی آنچه را که انتظار دارید ثبت و درخواست نمایید و مطمئن باشید که تمام درخواست ها بر اساس اصول مهمان نوازی و قانون و مقررات پاسخ مثبت داده خواهد شد. هر آنچه را که دیده اید و انتخاب کردید در زمان مشخص شده توسط خودتان به شما تحویل داده خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر می توانید ضمانت تحویل اقامتگاه ایران بوم گردی را ملاحظه بفرمایید.



 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی اقامتگاه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ